Korzyści zdrowotne z zakwasu z buraków

Korzyści zdrowotne z zakwasu z buraków

Zakwas buraczany to wysoce odżywczy, sfermentowany napój, który wytwarza się poprzez hodowlę buraków w solance. Jego ziemisty, lekko słony i subtelnie kwaśny smak może trochę potrwać. Warto spróbować, ponieważ kwas buraczany korzystnie wpływa na zdrowie układu sercowo-naczyniowego, poznawczego i komórkowego. Pomaga również wspierać układ trawienny. A robi to, łącząc odżywczą moc buraków z probiotycznym działaniem fermentacji.

Witaminy, minerały i fitoskładniki

Buraki są bardzo odżywczą żywnością, która jest bogata w witaminy, wiele minerałów i składników odżywczych. Oprócz tego, że są bardzo pożywne, są to również żywność funkcjonalna. Naukowcy odkryli, że pomagają zmniejszyć stres oksydacyjny i stany zapalne. W rezultacie żywność wytwarzana z buraków, taka jak kwas buraczany, może pomóc w poprawie zdrowia układu sercowo-naczyniowego, metabolicznego i mózgu.

Kwas buraczany ma podobny profil odżywczy jak sok z buraków, z tą różnicą, że zawiera mniej cukru, ponieważ jego część jest metabolizowana przez pożyteczne bakterie. Zawiera również zazwyczaj witaminy z grupy B, witaminę C, minerały śladowe, a także przeciwutleniacze i składniki odżywcze.

 Składniki odżywcze w porcji zakwasu buraczanego:

  • Około 2 gramy błonnika, 1 gram białka i 6 gramów węglowodanów
  • Witaminy z grupy B (w tym kwas foliowy) i witamina C
  • Minerały takie jak żelazo, wapń, magnez, potas i mangan
  • Probiotyki i enzymy spożywcze
  • Przeciwutleniacze i składniki odżywcze, takie jak betalaina

Korzyści z kwasu buraczanego dla zdrowia jelit

Jako sfermentowany pokarm kwas buraczany korzystnie wpływa na zdrowie jelit i układ trawienny. Hodowanie buraków w solance umożliwia namnażanie się pożytecznych bakterii, podobnie jak w przypadku innych sfermentowanych produktów spożywczych i napojów, takich jak kefir wodny, kefir mleczny i kapusta kiszona.

 W związku z tym żywność ta staje się bogatym źródłem probiotyków, które wspomagają zdrowie układu trawiennego i prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego. W rezultacie ludzie, którzy spożywają pokarmy i napoje bogate w probiotyki, takie jak kwas chlebowy, mają zwykle zdrowsze jelita i mogą rzadziej zachorować na przeziębienie i grypę.

Korzyści z kwasu buraczanego dla wątroby

Tradycyjnie kwas buraczany był używany jako środek wzmacniający krew i wątrobę. Ta tradycja też ma swoją wartość. Dzieje się tak, ponieważ buraki zawierają fitoskładniki zwane betalainami oraz betainę, a te składniki odżywcze wspomagają zdrowie wątroby. Ponadto betaina pomaga zmniejszyć stres oksydacyjny i stany zapalne w wątrobie, podczas gdy buraki zmniejszają również stres w wątrobie i wspierają zdrowie wątroby.

Kwas buraczany dla twojego mózgu i serca

Oprócz wspomagania zdrowia wątroby, kwas buraczany działa również na serce. Dzieje się tak, ponieważ buraki zawierają naturalnie występujące azotany, które organizm przekształca w tlenek azotu.

Kiedy tak się dzieje, twoje naczynia krwionośne rozszerzają się, co poprawia krążenie i dotlenienie w całym ciele. W rezultacie picie soku z buraków może poprawić funkcje poznawcze i neuroplastyczność (to jest zdolność mózgu do tworzenia nowych połączeń) wraz z wiekiem, jednocześnie obniżając ciśnienie krwi.

Te same powody, które sprawiają, że kwas buraczany jest dobry dla twojego serca, mogą również pomóc poprawić wyniki sportowe. Jedno z badań wykazało, że spożywanie soku z buraków około 90 minut przed ćwiczeniami może poprawić wyniki sportowe. Co więcej, może również pomóc zmniejszyć ból mięśni spowodowany ćwiczeniami.

 Jak zacząć stosować zakwas z buraków?

Sfermentowany sok z buraków jest bogaty w probiotyki i mikroelementy, które wspomagają dobre samopoczucie i mogą być szczególnie dobre dla wątroby, serca i mózgu. Co więcej, jeśli jesteś sportowcem, możesz zauważyć, że kwas buraczany korzystnie wpływa na Twoje wyniki.

Zakwas z buraka wspomaga jelita

Kwas buraczany to sfermentowany sok z buraków ze skarbnicą dobroci, naładowany probiotykami oraz witaminami z grupy B, które wspomagają układ odpornościowy i neurologiczny, a także naturalnie występującą betainą, która pomaga zmniejszyć stan zapalny, jednocześnie chroniąc nasze komórki przed stresem oksydacyjnym i wolnymi rodnikami. Buraki mogą być bogate w naturalne cukry, ale po sfermentowaniu te cukry są pochłaniane w procesie fermentacji, jednocześnie poprawiając profil odżywczy buraków. Tradycyjnie kwas buraczany był używany do wspomagania funkcji odpornościowych, oczyszczania krwi, zwalczania zmęczenia i wrażliwości chemicznej, alergii i problemów trawiennych, a szczególnie jest dobry dla osób cierpiących na zaparcia lub osłabioną wątrobę. Jeśli masz skłonność do pływających, jasnych stolców, kwas buraczany może być naprawdę pomocny. Ostatnie badania na zwierzętach potwierdzają korzyści żołądkowo-jelitowe kwasu buraczanego, pokazując, że pomaga on poprawić ekosystem jelitowy i aktywność metaboliczną. Kwas buraczany ma lekko słony i pikantny smak i lekko musuje. To bardzo mocny napój, więc traktuj go z szacunkiem. Zacznij od łyżki stołowej i powoli zwiększaj do filiżanki lub więcej dziennie. Jeśli bierzesz tylko jeden napój probiotyczny, upewnij się, że jest to kwas buraczany.

CZĘŚĆ NAUKI

Badania przeprowadzone na zwierzętach wykazały, że uzupełnienie diety szczurów sokiem z buraków laktofermentowanych obniżyło poziom amoniaku o 17% w grupie leczonej N-nitrozo-N-metylomocznikiem. Dodatnią modulację mikroflory jelitowej i jej aktywności metabolicznej obserwowano w grupach szczurów żywionych dietą uzupełnioną fermentowanym sokiem z buraków. Jednoczesny spadek aktywności β-glukuronidazy był konsekwencją modulacji mikroflory nabłonka jelita. Pojemność antyoksydacyjna frakcji wodnej surowicy krwi wzrosła o około 69% w grupie szczurów leczonych N-nitrozo-N-metylomocznikiem zmieszanym ze sfermentowanym sokiem z buraków i N-nitrozo-N-metylomocznikiem w stosunku do N-nitrozo- Leczenie N-metylomocznikiem, natomiast parametry antyoksydacyjne frakcji lipidowej surowicy krwi, nerek i wątroby pozostały niezmienione.

Co musisz wiedzieć:

  • Buraki są naładowane składnikami odżywczymi i przeciwutleniaczami
  • Zawierają znaczne ilości wapnia, żelaza, magnezu, błonnika i kwasu foliowego oraz witaminy A i C
  • Fermentacja buraków przeciwdziała ich naturalnemu cukrowi i czyni je probiotyczną potęgą

Buraki są pełne składników odżywczych i przeciwutleniaczy. Są bogate w przeciwutleniacze i wapń, żelazo, magnez i błonnik, mają wysokie stężenie witamin A i C. Są również wypełnione kwasem foliowym – niezbędnym do wzrostu nowych komórek. Ale dla niektórych buraki nadal są trudne do sprzedania ze względu na ich „ziemisty” smak, który pochodzi ze związku zwanego geosminą, tego samego, który jest odpowiedzialny za zapach mokrej gleby w twoim ogrodzie po burzy.

Pokolenie buraków

Burak to wyjątkowa, gęsto upakowana bomba odżywcza, która służy ludziom od wieków. W świecie warzyw nie zawsze był to obywatel drugiej kategorii; buraki rzekomo rosły w Wiszących Ogrodach Babilonu i od czasów starożytnego Rzymu były uważane za afrodyzjak w wielu kulturach. Freski z buraków zdobią ściany burdelu Lupanare w Pompejach, a legenda głosi, że grecka bogini miłości Afrodyta jadła buraki, aby zwiększyć swój seksapil. Dlaczego tak sexy? Buraki są naturalnym źródłem tryptofanu i betainy, substancji promujących dobre samopoczucie. Zawierają również duże ilości boru, minerału śladowego, który zwiększa poziom hormonów płciowych w organizmie.

Wraz z uczuciem miłości, buraki w wyjątkowy i niezrównany sposób zapewniają poprawę wyników sportowych: Betacyanina, która nadaje burakom bogaty czerwony kolor, zwiększa zdolność krwi do przenoszenia tlenu nawet o 400%. W badaniach u sportowców, którym podawano dawki 70 ml (około 1/3 szklanki) surowego soku z buraków przed treningiem, ciśnienie spoczynkowe spadło o 2%. Zawodowi nurkowie byli w stanie wstrzymać oddech o 11% dłużej, a rowerzyści, którzy wypili pojedynczą większą porcję 500ml (około 2 filiżanek) soku z buraków byli w stanie jeździć nawet o 20% dłużej. Warto zdecydować się na Zakwas z czerwonych buraków imbiru i czosnku, bezglutenowy, niepasteryzowany dostępny w Spiżarni z Kulturą.

 

Uważa się, że zalety kwasu buraczanego wynikają ze zdolności jego probiotyków do przywracania naturalnej równowagi bakterii jelitowych. Jeśli chcesz codzienny zastrzyk probiotyczny, aby utrzymać cię w doskonałej formie, wybierz kwas chlebowy. Jest to zasadniczo napar z buraków, soli i wody, sfermentowany przez dzikie drożdże w powietrzu. Kwas buraczany zawiera moc kwasu mlekowego i może poprawiać trawienie laktozy, odgrywać rolę w zapobieganiu i leczeniu biegunki oraz oddziaływać na układ odpornościowy, pomagając organizmowi opierać się i zwalczać infekcje.

Kwas buraczany jest czasami uważany za środek wzmacniający jelita i środek wspomagający trawienie. Przyjmowany w wystarczających ilościach może pomóc przywrócić naturalną równowagę bakterii jelitowych. W rezultacie może nastąpić kilka korzyści zdrowotnych. Kwas buraczany może zrobić wszystko, od poprawy nastroju i poprawy skóry po stworzenie silniejszego i zdrowszego układu odpornościowego.

Fermentacja była historycznie wykorzystywana do produkcji żywności i napojów, takich jak wino, piwo, chleb, ser i jogurt. Dziś wiemy, że sfermentowana żywność zapewnia bogactwo korzyści zdrowotnych i dlatego ludzie jedzą teraz sfermentowane buraki.

Kwas buraczany to wielozadaniowy probiotyk. Jest piękny jak zastrzyk rano przed śniadaniem i może być stosowany zamiast octu do sałatek. Możesz dodać odrobinę do domowego soku, aby uzyskać dodatkowy zastrzyk probiotyczny lub skropić go zupą. Niezależnie od tego, czy chcesz wspomóc funkcjonowanie układu odpornościowego, zmniejszyć ryzyko chorób, poprawić stan skóry, czy po prostu poprawić ogólny stan zdrowia, kwas buraczany może być wartościowym dodatkiem do codziennej rutyny.

W naszej ofercie

Zakwas z buraków z jodem:

https://spizarniazkultura.pl/pl/p/Zakwas-z-burakow-z-jodem-750-ml/109

Zakwas z buraków z magnesem:

https://spizarniazkultura.pl/zakwasy/zakwas-z-burakow-z-magnezem

Zakwas z buraków z nukleotydami

https://spizarniazkultura.pl/pl/p/Zakwas-z-burakow-z-nukleotydami-750ml/108

Zakwas z buraków z chilli

https://spizarniazkultura.pl/zakwasy/zakwas-z-czerwonego-buraka-z-chilli

Zakwas z żółtego buraka z imbirem, kurkumą, czosnkiem

https://spizarniazkultura.pl/zakwasy/zakwas-z-zoltego-buraka-z-imbirem-z-kurkuma-i-czosnkiem

Zakwas z czerwonych buraków imbiru i czosnku, bezglutenowy, niepasteryzowany

https://spizarniazkultura.pl/zakwasy/zakwas-z-czerwonego-buraka

 

Buraki są jednymi z niewielu warzyw, które zawierają fitoskładniki zwane betalainami, które mają silny potencjał przeciwzapalny i antyoksydacyjny i mogą okazać się korzystne w leczeniu takich stanów jak zapalenie stawów i nowotwory, co potwierdza wiele badań. 

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl